کابل HDMI چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل HDMI چیست و چه کاربردی دارد؟

این کابل یک رابط تجاری برای انتقال همزمان صدا و تصویر بصورت دیجیتال است. این کابل در واقع یک نوع پورت ارتباطی است که میتواند صدا و تصویر را با بهترین کیفیت تنها با یک کابل به کاربر ارائه دهد. شما در این مقاله با با کابل HDMI چیست و چه کاربردی دارد آشنا میشوید و با انواع کابل های HDMI و کاربرد های آن اشاره شده است. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

پورت HDMI در سال 2002 طراحی شد و در سال 2003 به بازار ارائه شد. این رابط تنها پورت مستقل بین چند شرکت است که توسط شرکت های PANASONIC ،PHILIPS ،SILICON IMAGE ،HITACHI و سونی و با مشارکت های مالی این شرکت ها تولید شد. HDMI مخفف عبارت (High Definition Multimedia Interface) میباشد که در زبان فارسی به معنای چندرسانه ای با کیفیت HD(کیفیت بالا) میباشد.

کابل HDMI چگونه عمل میکند؟

این کابل بدون این که عکس ها و صدا را فشرده سازی کند، میتواند اطلاعات را بین دستگاه هایی مانند کنسول بازی، DVD PLAYER، سیستم صوتی و تصویری، دوربین و گوشی همراه انتقال کند. این کابل در سایز کوچک نیز در بازار موجود است که به آن MINI HDMI گفته میشود.

مشخصات فنی کابل HDMI

این کابل میتواند تصاویر را با کیفیت بیش از 1080 پیکسل و سرعت 60 فریم در ثانیه را انتقال دهد و صدا را هشت کانال با فرکانس 192 کیلوهرتزی منتقل کند. کابل HDMI تمامی فرمت های کنونی صدا مانند DOLBY DIGITAL و DTS را پشتیبانی کند.

انواع کابل HDMI

تاریخچه کابل HDMI

HDMI 1.1: اولین ورژن از کابل HDMI در دسامبر سال 2002 وارد بازار شد. این کابل قابلیت پخش سیگنال های تلوزیون همراه با صدای دالبی و با بیشتر فرمت ها با پشتیبانی از DVD AUDIO و صدای 5.1 بدون استفاده از 6 کابل صدا را دارد.

HDMI 1.2: این ورژن از کابل HDMI در آگوست سال 2005 وارد بازار شد. این نسخه از فرمت صدا تک بیتی مانند (SACD Super Audio CD) و ( DSD Direct Stream Digital) پشتیبانی میکند.

HDMI 1.2a: در سال دسامبر 2005 با قابلیت جدید(Consumer Electronic Control CEC) و مجموعه دستورات آن، ایجاد ویرایش (1.2a CTS Compliance Test Specification) که CEC مکمل اضافه میشود که برای سازگاری با HDMI 1.2 وارد بازار شده است.

HDMI 1.3: در ژون سال 2006 منتشر شد. این نسخه ویرایش پهنای باند تک ارتباطی (Single-Link) رو تا 340MHz یعنی 10.2 Gbps، برای پشتیبانی از نیازهای آینده دستگاه های نمایشگر HD مثل تفکیک پذیری بالاتر (Resolution)، عمق رنگ بیشتر (Deep Color) و نرخ فریم بالاتر (Frame Rate) پایه ریزی شده که به ویرایش های اینده اجازه می دهد تا به سرعت های بالاتر برسند.

HDMI 1.4: این نسخه در سال 2009 با پشتیبانی از 3D و شبکه، منتشر شد.

2.0 HDMI: در سپتامبر سال 2013 با تولید نسخه HDMI 2.0 این مقدار به 18 گیگابایت در ثانیه و 32 کانال صوتی 1536 کیلوهرتزی رسید. این نسخه از کیفیت بالای تصویر 4K پشتیبانی میکند و 60 فرم در ثانیه را منتقل میدهد.

در ورژن 2 HDMI قابلیت تبادل 2 طرفه با 4 مسیر صوتی و 2 مسیر تصویری اضافه شد. این یعنی دو دستگاه دیجیتالی که توسط این کابل به هم متصل میشود. این کابل علاوه بر انتقال داده، اطلاعات شناسایی صفحه نمایش گسترده (EDID) را دریافت میکند.

کاربرد کابل HDMI 2.1 چیست؟

همچنین که اگر وضوح یک تلوزیون بالا باشد، کیفیت نمایش نیز بالاتر خواهد بود. شما با این کابل میتوانید از طریق کنسول یا دستگاه های پشتیبانی کننده 4K محتویات را با بالاترین کیفیت ببینید. این پورت میتواند از رزولوشن 8K و فریم های بالا تر پشتیبانی کند. این پورت دو حالت خروجی دارد که میتوانید تصاویر را نشان دهد. یا که میتواند رزولوشن 4K با سرعت 120 هرتز دریافت کنید یا که رزولوشن 8K با سرعت 60 هرتز دریافت کنید. برای دریافت خروجی 8K همراه HDR نیاز به یک کابل با پهنای باند 48 گیگ بر ثانیه دارید.

رابط HDMI 2.0 دارای پهنای باند حداکثر 18 گیگ در ثانیه میباشد. در حالی که رابط HDMI 2.1 از پهنای باند نجومی 48 گیگ در ثانیه بهره میبرد که حتی بیش از دو برابر پهنای باند سریع ترین رابط HDMI موجود در جهان است. این پورت توانایی پخش دقت 8K را با نرخ 100 فریم درثانیه را دارد و از دقت 10K نیز پشتیبانی میکند.

HDMI 2.1 و کیفیت

HDR جدیدی که پورت HDMI 2.1 دارد، میتواند رنگ بندی ها را در هر صحنه با بهترین فریم نسبت به تصویر قبل بکشد و تصاویر که نشان میدهد نسبت به قبل با کیفیت تر و واقعی تر هستند. همچنین میزان روشنایی بالاتری دارد. این امکان برای گیمر ها وجود دارد که که تصاویر بازی را با تاخیر ورودی کمتر، نرخ فریم ثابت تر صحنه ها با ثبات بیشتر و با کیفیت تر را مشاهده کنند.

در این نسخه بهبودی هایی برای دریافت صدا ساخته شده و به شما این امکان را میدهد که صداگذاری و افکت تصویری بهتری را دریافت کنید و از طریق قابلیت ARC میتوانید تلوزیون خود را به سیستم های صوتی متصل کنید.

انواع کانکتور های HDMI

انواع کانکتور های HDMI

HDMI نوع A: این کانکتور با ورژن 1.0 وارد بازار شد که 19 پین دارد و سیگنال های ویدیویی و صوتی را انتقال میدهد. این پهنای باند قابلیت حملSDTV ، EDTV و HDTV را دارد .ابعاد این کانکتور 13.9 × 4.45 میلیمتر و سر مادگی آن 14 × mm 4.55 است.

HDMI نوع B: ابعاد این کانکتور 21.2 × mm 4.45 است. این کانکتور دارای 29 پین میباشد. از این محصول برای وضوح بالاتر نمایشگر ها مانند(WQUXGA 3840×2400) استفاده میشود. این کانکتور با لینک دوگانه DVI-D سازگاری دارد.

انواع پورت تلوزیون

HDMI نوع C(مینی): این پورت در ورژن 1.3 HDMI توسعه داده شد و کاربرد آن برای تجهیزات کوچیکتر از پلاگین نوع A است. اندازه این پورت 10.42 × mm 2.42 بوده و 19 پین دارد. کانکتور نوع C میتواند به کمک کابل تبدیل A به C به کانکتور A متصل میشود.

HDMI نوع D(میکرو): جدیدترین عضو از خانواده کانکتور های HDMI (میکرو) است که در ورژن 1.4 عرضه شد. میکرو قابلیت اتصال ویدیویی HD را برای گوشی ها و دیگر دستگاه های الکترونیکی کوچیک فراهم میکند. پهنای این کانکتور 6.4 mm میباشد و عرض آن 1.3 است.

HDMI نوع E: از این کانکتور در صنعت خودرو استفاده میشود.

استفاده از کابل HDMI برای اتصال لپ تاپ به تلوزیون

از کابل HDMI میتوانید برای اتصال لپ تاپ به تلوزیون استفاده کنید و صدا و تصویر را با بهترین کیفیت انتقال میدهد. توجه داشته باشید که دستگاه های قدیمی از اتصال پشتیبانی نمیکند اما اکثر دستگاه های امروزه، از HDMI پشتیبانی میکنند.

مزایا استفاده از کابل HDMI

این کابل نسبت به کابل های دیگر بهتر است و تصاویر را با کیفیت بالا نشان میدهد. HDMI تصاویر را بدون فشرده سازی و بصورت دیجیتال نمایش میدهد. واینکه صدا را بصورت دیجیتال انتقال داده و با بهترین کیفیت نشان میدهد. استفاده از این کابل ها به دلیل اینکه از یک کابل برای انتقال همزمان صدا و تصویر به جای چند کابل استفاده میشود، بسیار راحت تر میباشد.