همه چیز درباره موس های بلوتوثی

همه چیز درباره موس های بلوتوثی

با آمدن ماوس های بلوتوثی به بازار، توانست مردم را از دست موس های سیمی خلاص کند. موس های سیمی از طریق رابط کوچک به نام دانگل که به پورت usb متصل میشود، کار میکند. اما اگر به پورت usb دسترسی نداشته باشید باید چکار کنیم؟ در مک بوک های جدید امروزه، یک پورت usb type-c وجود دارد، چگونه از موس استفاده کنیم؟ موس های بلوتوثی برای اتصال به سیستم نیاز به هیچ رابط و دانگلی ندارند. اما شاید دوست داشته باشید بدانید که این موس ها چطور کار میکنند و چطور به سیستم متصل میشوند.

موس بلوتوثی چیست؟

موس های وایرلس جز لوازم جانبی کامپیوتر محسوب میشود که برعکس موس های سیمی، برای وصل شدن به سیستم نیاز به هیچ سیمی ندارد. این موس ها به دو دسته تقسیم میشوند:

  • موس های بیسیم دانگلی: این موس ها دارای دانگل همراه میباشند. با وصل کردن دانگل به پورت، موس به سیستم متصل میشود. دانگل موس ها شبیه فلش مموری هستند.
  • موس بلوتوث: این موس ها برای اتصال از دانگل استفاده نمیشود. بلکه از طریق امواج بلوتوث به راحتی به سیستم شما متصل میشود.
                                      موس بلوتوثی

مزایای موس های بلوتوثی

موس های بلوتوثی دارای مزیت هاییی هستند که در ادامه به آن اشاره میکنیم:

  • استفاده راحت: موس های بلوتوثی مانند موس های بی سیم، به علت دارا نبودن سیم اتصال، بسیار راحت تر از بقیه موس ها میباشند. راحتی در استفاده، اشغال فضای کم و.. باعث پر کاربردی این محصول شده است.
  • جا به جایی آسان: موس هایی که از طریق بلوتوث به سیستم متصل میشوند، کاربردی تر هستند و جا به جایی آن بسیار راحت است.
  • نداشتن رابط: نداشتن دانگل در موس های بلوتوثی، از مزیت های اصلی این محصول است. چون که دانگل ها معمولا کوچک هستند و احتمال دارد گم شود. همچنین موس های دانگلی درگاه usb را اشغال میکنند و معمولا بعضی از لبتاپ ها با محدودیت تعداد پورت رو به رو هستند.
  • سازگاری با دستگاه های مختلف: موس های بلوتوثی تنها برای کامپیوتر یا لبتاپ کاربرد ندارد. هر سیستمی که دارای تکنولوژی بلوتوث باشد، این موس ها به آن متصل میشوند. این سیستم میتواند حتی تلفن همراه شما باشد.
  • امکان اتصال همزمان به دو سیستم: برخی از موس ها میتوانند همزمان به دو سیستم متصل شوند.

معایب موس های بلوتوثی

مکان تداخل اموجی

ماوس های بلوتوثی از امواج بلوتوث استفاده میکنند که دارای برد مشخصی است. اگر در مکانی باشید که در ان دستگاه بلوتوثی دیگری روشن باشد، امکان تداخل بین امواج وجود دارد. شاید دیده باشید که موس روی صفحه در حال حرکت است بدون اینکه به آن دست زده باشید. در واقع این حرکت، به دلیل تداخل امواجی میباشد که سیستم شما را تحت تاثیر قرار داده است.

کاهش عمر باتری لپ تاپ

در صورتی که نسخه بلوتوث لپ تاپ شما پایین تر از 4.2 باشد،احتمال دارد در اتصال دراز مدت باتری لپ تاپ ضعیف شود. البته این مشکل در لپ تاپ های بلوتوثی 5.0 برطرف شده است و جای نگرانی نیست.

کاهش عمر باتری موس

در موس های بلوتوثی معمولا باتری زودتر از موس های بیسیم تمام میشود.

ایجاد اختلال عملکردی

این موس ها به دلیل داشتن تجهیزات بیشتر، دچار باگ و مشکلاتی میشوند که معمولا به راحتی قابل حل میباشد.

اتصال موس بلوتوثی به لپ تاپ

اتصال موس های بلوتوثی به سیستم مانند اتصال بقیه دستگاه ها هدفون و اسپیکر است. برای این کار باید بلوتوث سیستم را باید روشن کنید و آن را با موس متصل کنید. اگر اولین بار است که میخواهید متصل شوید، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • کلید پاور روی موس را روشن کنید.
  • وارد منو setting شوید.
  • پنجره به نام device باز میشود، روی ان کلیک کنید.
  • روی Bluetooth & other devices کلیک کنید.
  • در این قسمت بلوتوث خود را on کنید.
  • روی گزینه بالا کلیک کنید و روی +add Bluetooth or other device تب کنید.
  • در پنجره باز شده، روی اولین گزینه کلیک کنید تا جستجو انجام شود.
  • اگر روی ماس شما دکمه paring وجود دارد، برای چند ثانیه آن را نگه دارید. در هنگام اتصال امکان دارد چراغ روی موس چشمک بزند.
  • حال نام بلوتوث موس خودرا در بین دستگاه ها پیدا کنید و روی ان کلیک کنید تا pair شود.

شما مراحل بالا را فقط باید یکبار انجام دهید. برای دوباره کانکت شدن نیازی به مراحل بالا نیس.

ماوس بلوتوثی چیست و چگونه به کامپیوتر متصل می‌شود؟

ماوس‌های بلوتوثی نوعی از ماوس‌های وایرلس یا بدون سیم هستند که از طریق امواج بلوتوثی با لپ‌تاپ یا کامپیوتر اتصال برقرار می‌کنند. این لوازم جانبی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. از جمله مزایای آن‌ها می‌توان به مواردی چون: سهولت استفاده، جابه‌جایی آسان، بدون نیاز به دانگل ماوس و قابل استفاده بودن برای دستگاه‌های بلوتوثی مختلفی چون تلفن همراه و غیره اشاره کرد. در مقابل معایب آن‌ها: امکان اختلال امواج بلوتوثی، کاهش عمر باتری لپ‌تاپ‌هایی با نسخه بلوتوث 4.2، عمر کمتر باتری ماوس در مقایسه با سایر ماوس‌های بی‌سیم و غیره است.

برای اتصال این ماوس‌ها به سیستم کافی است بلوتوث سیستم را روشن و نام ماوس را در لیست دستگاه‌های بلوتوثی پیدا کرد و سپس روی گزینۀ Pair کلیک کرد.