ان اف سی NFC چیست و چه کاربردی دارد؟

ان اف سی NFC چیست و چه کاربردی دارد؟

در دنیای امروزه،تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است.یکی از تکنولوژی های جدید که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد،فناوری NFC میباشد که بسیاری از دستگاه ها هوشمند امروزه دارای این فناوری میباشند.پرداخت الکترونیکی پول،یکی از قابلیت پرکاربرد و مهم NFC میباشد.اگر میخواهید بدانید NFC چیست و چه کاربردی دارد،به شما پیشنهاد میکنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید و روش های فعال سازی در گوشی های اندروید و آیفون را به شما آموزش میدهیم.

تکنولوژی NFC چیست؟

NFC(near field communication) به معنی ارتباط در محدوده نزدیک است در اصل روشی برای ارتباط بین تلفن همراه،تبلت،لپتاپ و سایر دستگاه ها در فاصله کوتاه محسوب میشود.این فناوری نسخه پیشرفته RFID یا همان سامانه شناسایی امواج رادیویی میباشد.این تکنولوژی از سیگنال های الکتریکی و الکترومغناطیسی برای خواندن اطلاعات بدون تماس با اشیا استفاده میکند.

یکی از ویژگی های فناوری NFC در مقایسه با RFID (Radio Frequency IDentification)،امنیت بالا انتقال اطلاعات میباشد.فاصله این تکنولوژی برای ارتباط میان دستگاه،تقریبا 4 سانتی متر است.شما میتوانید بدون نیاز به اینترنت یا وای فای از این فناوری استفاده کنید. ویژگی دیگر این فناوری،امکان انتقال اطلاعات دو طرفه است.شما میتوانید علاوه بر پرداخت پول،و دانلود بوسیله این تکنولوژی (NFC) انجام میشود.

کاربرد NFC چیست؟

این فناوری بر خلاف بلوتوث،برای انتقال داده نیازی به جستجو و یا جفت شدن با دستگاه های دیگر وجود ندارد.برای این کار باید آن را در محدوده 4 سانتی متری با دستگاه قرار دهید تا ارتباط بین دو دستگاه برقرار شود.کاربرد های NFC بسیار زیاد است که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

پرداخت الکتریکی از طریق فناوری NFC

شما میتوانید از NFC برای پرداخت الکترونیکی از آن استفاده کنید.تراشه NFC در گوشی،اطلاعات حساب بانکی شمارا را ذخیره میکند و هنگام خرید میتوانید با نزدیک کردن تلفن همراه به دستگاه NFC،پرداخت را انجام دهید.

سیستم هایی مانند (Android Pay)، سامسونگ (Samsung Pay)، اپل (Apple Pay)، پی پال (PayPal Mobile) و مستر کارت (MasterCard PayPass) از NFC پشتیبانی میکند.شما میتوانید برای پرداخت از اپلیکیشن هایی مانند GOOGLE PLAY استفاده کنید که مانند NFC عمل میکند.

برقراری ارتباط میان دستگاه های دارای NFC

فناوری NFC کار را بسیار برای کاربران راحت کرده است و شما میتوانید در کمترین زمان کار خود را با استفاده از این تکنولوژی انجام دهید.پرینتر های دارای NFC،تنها با نصب نرم افزار و یا تلوزیون هایی که دارای این تکنولوژی میباشند،میتوانید با نزدیک کردن تلفن همراه به دستگاه مورد نظر،ارتباط برقرار کنید.

پخش آهنگ از طریق بلوتوث،هنذفری های دارای فناوری NFC، به جای هدفون های بلوتوثی و شارژ لوازم الکتریکی از طریق این فناوری،کاربرد های بینظیر این فناوری است.برای شارژ گوشی توسط NFC، پیشنهاد میشود قاب گوشی را در آورده تا فاصله با باتری گوشی حفظ شود.

استفاده NFC به جای من کارت

این فناوری به افراد اجازه میدهد،که با نزدیک کردن گوشی همراه به دستگاه، بتوانید در اماکن عمومی از مترو،اتوبوس و…استفاده کنید.همچنین میتوان برای امور و مرور کارکنان استفاده کرد.

ارتباط از طریق اسکن با تگ های NFC

برچسب های NFC،شامل پیوند هایی به یک آدرس اینترنتی است که میتوان آن را طوری تنظیم کرد که بتوان عمل خاصی به وسیله گوشی همراه انجام داد.برای مثال،گذاشتن گوشی روی حالت پرواز،روشن کردن مسیریاب و وای فای،تنها نیاز است که که تگ را نزدیکی گوشی همراه قرار داده تا عملیات به خوبی انجام شود.

همچنین میتوانید از این قابلیت برای منوی رستوران نیز استفاده کنید تا بتوانید به منوی جدید دسترسی داشته باشید.تنها کافی است که تلفن همراه را در مجاورت منوی فیزیکی قرار دهید تا به اطلاعات بیشتر دسترسی پیدا کنید.

اشتراک گذاری اطلاعات میان تلفن های همراه

برای انتقال اطلاعات بین دو دستگاه،تنها کافیست دو دستگاه را به هم نزدیک کنید.این مدل ارتباط توسط بلوتوث نیز امکان پذیر میباشد.با این تفاوت که این قابلیت میان دو دستگاه علاوه بر عدم نیاز به جفت شدن،توان کمتری هم مصرف میشود.

چطور از NFC استفاده کنیم؟

اکثر گوشی های هوشمند امروزه، دارای فناوری NFC میباشند.اکثر گوشی های اندرویدی و آیفون های نسخه IOS 6 به بالا،از این قابلیت پشتیبانی میکنند.برای فعال سازی NFC به روش زیر عمل کنید:

فعال سازی NFC در گوشی های اندروید

اول از همه،NFC و Android Beam را روی دستگاه های خود فعال کنید.بعد دو دستگاه را رو به روی هم قرار دهید و با امدن اعلان و تایید،عملیات انجام خواهد شد.

فعال سازی NFC در گوشی های آیفون

این مدل گوشی،خیلی دیر تر نسبت به سایر برند ها،دارای NFC شد.شما میتوانید از این فناوری فقط برای پرداخت الکتریکی بدون تماس،(APPLE PAY) استفاده کنید.

از کجا بفهمیم گوشی ما NFC دارد؟

یکی از راه های فهمیدن NFC برای گوشی،چک کردن اطلاعات سخت افزاری تلفن همراه است.همچنین اگر باتری موبایل دارای آنتن NFC باشد، عبارت Near Field Communication روی آن هک شده است.همچنین میتوانید در قسمت سرچ تنظیمات گوشی،کلمه NFC را جستجو کنید.

چطور NFC را در گوشی فعال کنیم؟

اکثر گوشی ها،معمولا در قسمت نوار اعلانات،گزینه به نام NFC دارند که شما میتوانید آن را خاموش یا روشن کنید.با پایین کشیدن انگشت خود در صفحه اصلی،میتوانید گزینه NFC ره ببینید.معمولا ان اف سی در قسمت تنظیمات شبکه قرار دارد و شما میتوانید با رفتن به این قسمت،آن را خاموش یا روشن کنید.

NFC TAG READER چیست؟

یک چیپست فیزیکی است که به گوشی متصل میشود و شما میتوانید از قابلیت NFC استفاده کنید.البته همه گوشی ها از ای تگ پشتیبانی نمیکنند و در بازار ایران بسیار کم یافت میشود.

فعال سازی ان اف سی دی در گوشی های شیائومی

وارد SETTING گوشی شوید.وارد بخش CONNETION AND SHARING شوید.در پایین این صفحه میتوانید گزینه ان اف سی را ببینید.

نحوه استفاده از NFC و کارکرد آن

1. حالت همتا به همتا

حالت Peer-to-peer متداول‌ترین حالت اتصال در وسایل مجهز به NFC محسوب می‌شود که برای تبادل اطلاعاتی نظیر فایل‌های صوتی، عکس‌ها و مخاطبین استفاده می‌شود. در حالت همتا به همتا، دستگاه اکتیو داده را ارسال و دستگاه پسیو داده‌ها را دریافت می‌کند.

2. حالت خواندن و نوشتن

حالت Reader/writer معمولاً برای برقراری ارتباط بین دستگاه مجهز به فناوریNFC (انواع گوشی هوشمند و دستگاه‌های کارت‌خوان) با برچسب‌های NFC مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برچسب‌ها می‌توانند برای ارائه اطلاعات یا تسهیل در امور روزمره، روی مکان‌ها یا اشیاء مختلف نصب می‌شوند.

3. حالت شبیه‌ساز کارت

در این حالت بین کارت یا دستگاه مجهز به NFC با دستگاه NFC خوان ارتباط برقرار می‌شود. دستگاه‌های NFC خوان معمولاً برای تبادل اطلاعات رادیویی به کار گرفته شده در ارتباط میدان نزدیک با کارت یا گوشی طراحی شده‌‌اند.