علت باد کردن باتری گوشی
علت باد کردن باتری گوشی

شاید این سوال ( علت باد کردن باتری گوشی )برای شما هم پیش آمده باشد، زمانی که از گوشی،تبلت،لپتاپ یا دیگر گجت ها استفاده میکنید،ممکن است باتری تغییر شکل داده و باد کند.در بعضی مواقع این باتری ها میتوانند خطرناک باشند. در این مقاله با علت باد کردن باتری گوشی آشنا خواهید شد.

زمانی که باتری باد کرده را میبینید شاید به خیلی چیزها فکر کنید.باد کردن باتری میتواند دلیل های زیادی داشته باشد.استفاده نکردن از شارژر مناسب،شارژ کردن بیش از اندازه باتری،استفاده از باتری ها فیک میتواند دلیل باد کردن باتری شود.اما بهتر است بدانید که راهکار برای جلوگیری از خرابی باتری وجود دارد که ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. .

چرا باتری باد میکند؟ علت باد کردن باتری گوشی

علت باد کردن باتری گوشی سامسونگ

باتری بیشتر دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی،تبلت،لپ تاپ و دیگر دستگاه هایی که قابل حمل میباشند، لیتیومی است. علت باد کردن باتری گوشی ممکن است، نقص های تولیدی است یا به علت استفاده زیاد،اتمام عمر باتری، و عدم استفاده نادرست از باتری میتواند باعث باد کردن باتری گوشی شود.

داخل بیشتر باتری ها مدار هایی وجود دارد که برای تنظیم شارژ باتری از آن استفاده میشود. اگر میزان شارژ بیشتر از حد مجاز باشد، آن را شناسایی کرده و جریان برق را قطع میکند. اما ممکن است به دلایل مختلف این مدار ها دچار مشکل شوند و به خوبی کار نکنند و باتری های موبایل متورم شود.

در کل اما باد کردن باتری های لیتیومی پس از استفاده طولانی مدت طبیعی است.

آیا باتری باد کرده خطرناک است ؟

اگر باتری دستگاه شما باد کرده است در قدم اول باید احتیاط کنید چون که باتری در حالت خطرناکی قرار دارد و بسیار آسیب پذیر میباشد، چون که پوشش آن تحت فشار گاز های داخل باتری است. به همین خاطر سعی کنید وسیله ای با باتری برخورد نکند.

اگر میخواهید خودتان باتری را تعویض کنید، درب گوشی را باز کرده و باتری را بیرون آورید. سعی کنید این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید و آن را در جای خنک قرار دهید. برای تعویض باتری حتما گوشی خودرا خاموش کرده و گوشی را در جای خنک قرار دهید.برای خارج کردن باد باتری به هیچ عنوان آن را سوراخ نکنید زیرا که این کار باعث انفجار و آسیب میشود.

هرگز باتری را در طبیعت یا محیط هایی های دیگران میتوانند آن را بردارند،رها نکنید.انفجار باتری گوشی سامسونگ نوت 7،یکی از اتفاق های نگران کننده برای کمپانی این شرکت بود . این اتفاق به قدری زیاد بود که شرکت سامسونگ مجبور به جمع آوری گوشی های نوت 7 شد و تولید ان را متوقف کرد.سامسونگ دلیل این اتفاق را اینگونه اعلام کرد:با توجه به تحقیقات،پیش امد این اتفاق به دلیل ایراد در ساختار باتری است.داغ شدن بیش حد باتری به دلیل از بین رفتن لایه عایق بین کاتد و آند است.

خبر هایی در مورد انفجار باتری آیفون 6 نیز شاید به گوشی شما خورده باشد و شرکت خود اپل این خبر را منتشر کرد. که افرادی از اتش و دود خبر داده بودند که بعد ها مشخص شد این افراد از کارمندان خود شرکت اپل نبوده و برای نشان دادن تجربه به دیگران بودند، که این اتفاق افتاد. این کاربران گفتند زمانی که میخواستند باتری را بیرون بکشند،نوار زیر باتری پاره شده و بخش پایین آن زیر باتری جا مانده و برای اینکه باتری را بیرون بکشند آن را خم میکنند و همین کار باعث بروز جرقه شده است.خوشبختانه آن ها باتری را قبل انفجار داخل اب قرار میدهند.

عوامل و علت باد کردن باتری گوشی

در بعضی از مواقع فرسودگی باتری باعث تورم باتری میشود که در این مواقع باید باتری را تعویض کنید. اما شما میتوانید با یک سری از راه ها طول عمر باتری را افزایش دهید.همچنین عواملی هم هستند که باعث کاهش عمر باتری میشود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

شارژر های مناسب و اورجینال استفاده کنید

شارژ های ارزان و بی کیفیتی در بازار وجود دارد که شاید گوشی را بتواند شارژ کند اما به هیچ عنوان آن را خریداری نکنید و از شارژر های اورجینال استفاده کنید.توجه نکردن به اصالت باتری میتواند برای گوشی شما به شدت خطرناک باشد.

پس از کامل شدن شارژ آن را از شارژر جدا کنید

هر دستگاهی که آن را شارژ میکنید،حتما توجه داشته باشید که پس از تمام شدن شارژ،آن را از شارژر جدا کنید.نرم افزار های زیادی وجود دارند که زمان شارژ را به شما یاد آوری میکنند و میتوانید آن را برای گوشی و لپ تاپ خود استفاده کنید.

باتری و شارژر را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید

خرید باتری های بی کیفیت علاوه بر کم شدن عمر باتری میتواند به شما و گوشی تان نیز صدمه بسیار جدی وارد کند. امکان دارد که باتری هایی با مانند باتری های گوشی شما در بازار وجود داشته باشد که معمولا بعضی از آن ها دارای قیمت پایین میباشند.این نوع باتری ها اصلا قابل اعتماد نیستند و کاملا تقلبی میباشند که ممکن است جانتان را به خطر بیندازد.سعی کنید باتری های گوشی را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.

نگه داشتن باتری در جای خشک و خنک

نگه داشتن باتری در محل های خشک میتواند باعث بالا رفتن طول عمر باتری شود.به همین خاطر سعی کنید برای لپتاپ ها از پایه های خنک کننده استفاده کنید و هرگز دستگاه را در جای گرم مانند رو به رو افتاب قرار ندهید.

هنگام شارژ با گوشی کار نکنید

باتری گوشی در هنگام شارژ گرم میشود.استفاده از گوشی هنگام شارژ میتواند گرما گوشی را چند برابر کند.بعضی ها هم هنگام شارژ با گوشی خود بازی میکنند. که باعث کاهش عملکر باتری و شاید هم انفجار باتری شود.

هنگام شارژ قاب گوشی خود را جدا کنید

اگر باتری شما هنگام شارژ گرم میشود،حتما قاب گوشی را در آورید تا گوشی شما خنک شود.در این حالت بدنه گوشی با محیط در تعامل بیشتری بوده و بهتر میتواند خنک شود.

چطور باتری های خراب را بازیافت کنیم؟

توجه کنید که باتری های خراب را در سطل زباله نندازید.این کار میتواند جان پاکبان هایی که زباله جمع آوری میکنند را به خطر بیندازد.و همینطور به دلیل سمی بودن آن امکان دارد به محیط زیست آسیب برساند.در کشور های پیشرفته ماموران پاکبان از دستگاه های تشخیص باتری درون زباله استفاده میکنند.و اگر در زباله باتری بود،فرد خاطی را جریمه سنگین میکنند.جای تاسف است که در کشور ما در این مورد فرهنگ سازی نشده است.فلزات موجود در باتری مانند سرب،روی،جیوه و…میتوانید در صورت تماس با آب و خاک آن هارا آلوده کند.

پیشنهاد دایان کالا برای تعمیر باتری های باد کرده

اگر به فکر تعمیر این باتری ها هستید به این بخش توجه ویژه ای کنید. این باتری ها ارزش تعمیر ندارند و ممکن است در هر لحظه ای منفجر شوند. ممکن است با ترفند هایی باتری را برای مدت بسیار کوتاهی دوباره قابل استفاده کنید اما این باتری دیگر عمرش را به پایان رسانده و بهترین گزینه خرید باتری گوشی است.

دایان کالا در صفحه خرید باتری گوشی ، بهترین باتری هایی برای گوشی های موبایل نوکیا، سامسونگ، و اپل و… آماده کرده است تا بتوانید با خرید مطمئن و اینترنتی آن خیال خود را راحت کنید.