راه های تشخیص گوشی قاچاق از گوشی ریجیستر شده

امروزه بسیاری از افراد به دنبال کسب در امد از طریق واردات کالا و گوشی قاچاق هستند.به همین علت برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به ایران،طرح رجیستری در کشور ایران پیاده سازی شد.در این طرح تمام گوشی های رجیستر نشده به شبکه مخابرات دسترسی ندارند و پس از گذشت زمان کوتاهی به طور کامل از دسترس خارج میشود.امروزه راه های تشخیص گوشی قاچاق از گوشی ریجستر شده به راحتی قابل تشخیص است.

به همین دلیل در هنگام خرید گوشی،باید کد IMEI گوشی در سامانه همتا ثبت شده باشد.اگر شما نمیدانید که کد IMEI چیست و چگونه باید از آن در سامانه استعلام بگیرید در ادامه مقاله کامل به این موضوع میپردازیم پس با ما همراه باشید.

کد IMEI چیست؟

حتما در موقع خرید گوشی با نام IMEI آشنا شده اید،اما شاید کاربرد این کد را ندانید.IMEI(International mobile equipment identity) شناسه بین المللی موبایل میباشد که روی همه گوشی ها قرار دارد.این کد برای هر گوشی به صورت اختصاصی طراحی شده است و یک نوع شناسنامه گوشی محسوب میشود.این کد مخصوص گوشی میباشد و ربطی به سیم کارت درون و لوازم جانبی موبایل ندارد.

یکی از قابلیت های کد IMEI این است که زمانی که گوشی شما گم میشود یا به سرقت میرود،میتوانید از طریق مخابرات آن را مسدود یا ردیابی کنید.برای بررسی رجیستری گوشی در سامانه همتا باید کد IMEI مخصوص گوشی خود را از طریق روش های زیر در سامانه بررسی کنیم.

روش پیدا کردن IMEI در گوشی

یافتن کد IMEI کار اصلا سختی نیست و شما به راحتی میتوانید به این کد دسترسی داشته باشید.در پشت جعبه محصول معمولا این کد حک شده است و اما اگر به هر دلیلی به جعبه دسترسی ندارید میتوانید برای پیدا کردن کد IMEI،یکی از روش های زیر را امتحان کنید.

  • گوشی های اندروید:برای پیدا کردن این شناسه در سیستم های اندرویدی، باید به قسمت Setting>general<about بروید.
  • گوشی های ios:از قسمت setting وارد قسمت about phone شوید و دنبال کد IMEI بگردید.
  • دستگاه های سونی اریکسون و بلک بری:وارد قسمت OPTION شوید و در قسمت STATUS میتوانید کد را مشاهده کنید.
  • دریافت کد IMEI از طریق شماره گیری کد *#06#.

روش های استعلام رجیستری گوشی توسط کد IMEI

با بازار داغ گوشی های آیفون و سامسونگ درایران،ریجستری این برند از گوشی با نظارت بیشتری انجام میشود.موبایل،تبلت یا هر دستگاه دیگری که کد IMEI آن در سامانه همتا ثبت نشده است،آن دستگاه قاچاق است و مخابرات دسترسی به آن شبکه را مسدود میکند.معمولا کسانی که از این موضوع بی اطلاع هستند دلیل کار نکردن گوشی را به مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری ربط میدهند.به همین علت،در زمان خرید گوشی حتما رجیستری گوشی در سامانه همتا بررسی کنید و در صورتی که کد در سامانه همتا ثبت نشده است،از خرید گوشی صرف نظر کنید.

استعلام رجیستری گوشی از طریق سامانه همتا

برای بررسی رجیستری گوشی میتوانید مستقیم از طریق سامانه اقدام کنید. به سایت https://hamta.ntsw.ir/Account/Login مراجعه کنید و شماره تلفنی که با آن گوشی ریجستر شد است را وارد کنید.پس از وارد کردن شماره موبایل کد به گوشی شما ارسال میشود که برای اهراز هویت باید آن را وارد کنید.پس از این که وارد سامانه شدید،وارد قسمت استعلام اصالت دستگاه شوید.کد IMEI گوشی را پیدا کنید و ان را وارد کنید بعد منتظر بمانید سامانه نتیجه را به شما نشان دهد.

توجه داشته باشید که زمانی که استعلام میگیرید مشخصات سیم کارت،باتری،مموری کارت و دیگر لوازم جانبی اعلام نمیشود.شما اطلاعات مدل گوشی را میفهمید ک با کد IMEI مورد نظر شما ثبت شد است.در صورتی که هر نوع مغایرتی در اطلاعات گوشی خود حس میکنید،قبل از غیر فعال شدن گوشی برای تغییر اطلاعات رجیستری اقدام کنید.

استعلام ریجستری گوشی از طریق کد #7777*

آسان ترین روش برای استعلام از وضعیت ریجستری گوشی،شماره گیری کد #7777* میباشد. به قسمت اصالت گوشی مراجعه کنید و بعد از باز شدن صفحه، کد IMEI گوشی را وارد کنید.بعد از این که کد را وارد کردید،از طریق سامانه همتا پیامکی برای شما ارسال میشود که میتوانید وضعیت ریجستری گوشی خود را متوجه شوید.

استفاده از برنامه سامانه همتا

یکی دیگر از راه هایی که برای استعلام ریجستری گوشی وجود دارد،استفاده از نرم افزار اختصاصی همتا میباشد.این نرم افزار برای دو نسخه اندروید و ios موجود میباشد که میتوانید آن را از گوگل پلی و مایکت دانلود کنید.