نویزکنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

نویزکنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

نویز کنسلینگ(حذف نویز) یکی از ویژگی های کاربردی و مهمی است که امروزه بیشتر هدفون ها و هنذفری ها دارای این قابلیت میباشند.در سال های اخیر فناوری گوشی های همراه در حال پیشرفت است همچنین تکنولوژی لوازم جانبی موبایل نیز روز به روز در حال افزایش است و هرروز قابلیت های جدیدی را وارد بازار میکند.در ادامه مقاله با نویز کنسلینگ به طور کامل آشنا میشوید.

نویز کنسلینگ چیست؟

نویز کنسلینگ به معنای حذف صدا های مزاحم اطراف در هنگام صحبت کردن و گوشی دادن موسیقی میباشد.برای همه ما پیش آمده است که در محیط های شلوغ و پر سر صدا مانند خیابان یا مکان های عمومی تصمیم داشته باشید موزیک گوشی دهید.یا که بخواهید کتاب صوتی گوش دهید ولی به دلیل سر صدای زیاد مجبور میشوید فایل را به عقب برگردانید.این مواقع بی شک بسیار زجر آور میباشد.قابلیت نویز کنسلینگ میتواند شما را از این مشکل نجات دهد.

اگر این اتفاق شما را کلافه کرده است،میتوانید با یک هنذفری نویز کنسلینگ خریداری کنید و خود را از شر این مشکل خلاص کنید.اما بهتر است بدانید که این تکنولوژی چطورکار میکند؟

نویز کنسلینگ(noise cancelling) چگونه کار میکند؟

صداها ارتعاشاتی با طول موج مشخص هستند که به گوش ما میرسد.هر صدا با توجه به بلند یا کم بودن طول موج متفاوتی ایجاد میشود.دستگاه های مجهز به این تکنولوژی برای این که صدا های مزاحم اطراف را کمتر کنند و مزاحم ایجاد نشود،از روش های زیر استفاده میکنند:

نویز کنسلینگ پسیو

noice cancelling به طراحی سخت افزار و طراحی فیزیکی هدفون مربوط میشود.اگر دستگاه دارای نویز کنسلینگ باشد،میتوانید ان را جز طراحی های های منحصر گوشی های هدفون است.این دستگاه طوری طراحی شده است نویز هایمزاحم را حذف میکند و صدا شفاف را به گوش میرساند.بسیاری از دستگاه های بازار دارای این قابلیت میباشند.

البته بعضی از برندها به صورت تخصصی روی این تکنولوژی کار میکنند و از متریال خاصی برای جذب بیشتر امواج استفاده میکنند.شرکت اپل در ایرپاد های خود سری های سیلیکونی برای ایزوله محیط گوش استفاده کرده است.این سری ها در سه سایز مختلف طراحی شده تا تمامی افراد بتوانند از آن استفاده کنند.این مدل از هنذفری به صورت کامل گوش شما را پر میکند و مانع ورود صدا اطراف به گوش میشود.رفع نویز پسیو به شما امکان صحبت و موزیک گوش دادن در محیط های شلوغ و پر سر صدارا به شما میدهد.

نویز کنسلینگ اکتیو

زمانی که قصد خرید هدفون نویز کنسلینگ را دارید،مطمئن شوید که این هدفون دارای فناوری نویز فعال میباشد.در نظر داشته باشید به منظور از فناوری نویز کنسلینگ نوع active یا فعال بودن آن میباشد.این فناوری از تکنولوژی بالایی استفاده میکند و تمام امواج اطراف شمارا شناسایی و آن هارا حذف میکند.

این تکنولوژی در شبیه سازی موج های صوتی به صورت یکنواخت بسیار موفق عمل میکند.منظور از صداهای صوتی یکنواخت، صداهایی است که در محیط به صورت ثابت پخش میشوند و شمارا آزار میدهند.میتوان به صدای قطار یا صدای ماشین در خیابان اشاره کرد.

از فناوری حذف نویز در چه قسمت هایی استفاده میشود؟

از این قابلیت در قسمت های ورودی و خروجی هنذفری استفاده میشود.

قسمت خروجی(میکروفون)

این فناوری در قسمت میکروفون گوشی طراحی شد است و زمانی که در حال مکالمه با شخص دیگری هستید،صداهای اطراف را شناسایی کرده و ان را از بقیه جدا میکند.در نتیجه صدا با کیفیت بهتری به گوش شما میرسد

قسمت ورودی(هدفون)

این فناوری در قسمت ورودی طراحی شد است و کمک میکند تا کاربر صداهای مزاحم اطراف را کمتر بشنود.توجه داشته باشید که این قابلیت تمامی صداهارا حذف نخواهد کرد و تنها صداهایی که موج پایین و ثابت دارند را میتواند حذف کند.

چرا باید هنذفری ANC خریداری کنیم؟

شاید شما هم از خودتان بپرسید که چرا باید هنذفری نویز کنسلینگ بخریم؟برای پیدا کردن جواب این سوال باید با کاربرد ها و قابلیت های این فناوری آشنا شوید تا بتوانید در انتخاب این محصول بهتر عمل کنید.

  • افزایش تمرکز: استفاده از دستگاه های دارای حذف نویز میتواند به شما در هنگام کار مخصوصا در مکان های شلوغ کمک کند تا با دقت بیشتری کار خودرا انجام دهید.
  • افزایش لذت موسیقی: موسیقی گوش دادن برای مغز یک نوع ورزش محسوب میشود.موزیک گوش دادن در محیط های شلوغ و پر سر صدا با نویز کنسلینگ به راحتی امکان پذیر میباشد.
  • کیفیت مکالمه بهتر: این قابلیت باعث میشود که در هنگام مکالمه با دوستان کیفیت بالایی داشته باشید حتی در مهمانی ها و مراسم پر جمعیت به راحتی صحبت کنید.
  • حفط سلامت گوش: اگر در مکان های پر سر صدا و شلوغ از هنذفری های معمولی استفاده کنیم و مجبور باشیم که صدارا تا آخر زیاد زیاد کنیم،به گوش شما در دراز مدت آسیب خواهد رسید.با هنذفری های نویز کنسلینگ میتوانید با صدای متوسط در مکان های شلوغ نیز با بهترین کیفیت موزیک را گوش دهید.

معایب استفاده از نویز کنسلینگ

بسیاری از افراد فکر میکنند که این قابلیت ممکن است به گوش شما آسیب بزند.اما بهتر است بدانید که این ویژگی نه تنها به گوش شما صدمه ای وارد نمیکند بلکه برای حفظ سلامت شما بسیار حائز اهمیت میباشد.یکی از مهم ترین مشکلات قابلیت نویز کنسلینگ،کاهش سریع عمر باتری میباشد.این قابلیت باعث میشود که شارژر هنذفری یا هدفون شما بسیار زود تمام شود و مرتب نیاز باشد آن را به شارژر متصل کنید.

در بازار امروزه هنذفری های بلوتوثی مانند بیسوس،جویروم،پورودو و آیپد پرو و… مجهز به نویز کنسلینگ میباشد که شما میتواند با توجه به نیاز و بودجه مالی خود آن ها را تهیه کنید. همچنین لذت گوش دادن به موسیقی را برای خود دو برابر کنید.