همه چیز درباره شارژر های وایرلس

همه چیز درباره شارژر های وایرلس

امروزه نسل جدیدی از شارژر ها به نام شارژر های وایرلس، وارد بازار شدند. این تکنولوژی اواخر قرن 19 وارد بازار دیجیتال شد. این فناوری در این سال ها سعی بر گسترش خود بود که بالاخره موفق شد در سال های 2017 و 2018 به صورت رسمی توسط شرکت های سامسونگ و اپل فعالیت خود را شروع کند. شاید از خود بپرسید که این شارژر ها چگونه کار میکنند؟ چگونه میتوان فهمید که گوشی از این قابلیت پشتیبانی میکند؟ در این مقاله با همه این موارد آشنا میشوید.

                                                       شارژر های وایرلس

شارژر های وایرلس چیست؟

شارژر های وایرلس دارای قابلیت انتقال برق بین دو دستگاه می باشند که بدون نیاز به هیچ اتصال سیمی میتوانند آن دستگاه را شارژ کنند. انرژی از طریق شارژ القایی و مدار های مخصوص بین دو دستگاه انتقال می یابد. این شارژر از استاندارد معروفی به نام QI پشتیبانی میکند که شرکت اپل و سامسونگ از این فناوری استفاده میکنند. تمامی دستگاه ها با هر نوع و برندی میتوانند از این شارژر ها استفاده کنند. یعنی میتوانید برای گوشی های اپل از شارژر های بی سیم از برند جویروم،ارلدام و…استفاده کنید.

شارژر های بی سیم چگونه کار میکنند؟

شارژر های بیسیم برای اینکه بتوانند گوشی را شارژ کنند، نیاز به دو وسیله دارند. که یکی از آنها شارژر و دیگری گیرنده شارژر. شارژر ها به صفحات شارژر بی سیم تعبیه میشوند. همچنین گیرنده های شارژ دستگاهی است که باید داخل موبایل قرار گرفته باشد. به همین دلیل قبل از خرید شارژر های وایرلس،باید مطمئن شوید که گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی میکند یا خیر.

داخل پد شارژر و گوشی،سیم های قرار دارد که وقتی شما گوشی خود را روی پد قرار میدهید،به دلیل وجود جریان الکتریکی شارژر و عبور ان از میان و رفتن به گوشی، یک میدان مغناطیسی ایجاد میشود.این میدان از طریق القا انرژی گوشی را شارژ میکند.به همین طریق شما میتوانید گوشی خودرا به وسیله شارژ های وایرلسی شارژ کنید.

توجه کنید که شارژر های بی سیم برای تامین انرژی نیاز به برق دارند.ولی بسیاری تصور میکنند که این نوع شارژر بدون برق کار میکنند.در صورتی که منظور از وایرلس بودن اتصال بدون هیچ کابلی میباشد.

شارژر وایرلس

مزیت ها و معایب شارژر های بیسیم

این شارژر ها مانند بسیاری از دستگاه های دیگر مزیت و معایبی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.مهم ترین ویژگی که این شارژر دارد،راحتی کار با آن و آسانی است.با این شارژر ها بدون نیاز به هیچ کابلی و با قرار دادن پد در پشت گوشی، میتوانید دستگاه خودرا شارژ کنید.دومین ویژگی این محصول،عمر باتری است که این شارژر ها در مقایسه با شارژر های بی سیم برای عمر باتری، اهمیت ویژه ای دارد و شما دیگر مشکل خراب شدن کابل و آداپتور را نخواهید داشت.

معایب شارژر های وایرلس

  • نسبت به شارژر های سیمی سرعت پایین تری دارند.اما این مشکل روز به روز در حال پیشرفت است.
  • استفاده سخت و دشوار در هنگام شارژ
  • داغ شدن گوشی در هنگام شارژ بسیار زیاد است.با اینکه این مشکل در برند های معتبر کمتر دیده میشود.

لیست گوشی هایی که دارای قابلیت شارژ وایرلس هستند

  • گوشی های اپل:آیفون 13،13پرو،13پرو مکس،12،12پرو،12پرو مکس،SE 2020, آیفون 11
  • سامسونگ: S9, S9+, Note 8, S8, S8+, S7, S7 Edge, S21, S21 Plus, S21 Ultra, S20 FE, S20, S20 Plus, S20 Ultra
  • شیائومی: Mi 10 Ultra, Mi 10 Pro, Mi 10
  • ال جی: V30, G6 (US version only), G4 (optional), G3 (optional)
  • مایکروسافت لومیا (نوکیا): 1520, 1020, 930, 929, 928, 920
  • نکسوس گوگل: 4, 5, 6, 7 (2013), Pixel 6, Pixel 5, Pixel 4

اگر نام گوشی شما در بین گوشی های بالا نبود،نگران نباشید.برای مطمئن شدن از داشتن قابلیت شارژر وایرلس برای گوشی،روش های زیر را امتحان کنید

چطور بفهمیم که گوشی ما دارای قابلیت شارژ بی سیم است؟

برای تشخیص این موضوع میتوانید از روش های زیر امتحان کنید:

  • روی جعبه گوش خود را نگاه کنید.اگر در روی جعبه جمله Qi magnetic fast wireless charging دیدید،یعنی اینکه گوشی شما به این فناوری مجهر میباشد.
  • به سایت برند گوشی خود سر بزنید.در سایت میتوانید اطلاعات گوشی خودرا به طور کامل ببینید.برای دیدن قابلیت ها و ویژگی های گوشی های سامسونگ میتوانید به سایت سامسونگ سر بزنید و لیست گوشی هارا ببینید .
  • با وارد شدن به سایت Gsmarena.com ، و وارد کردن مدل گوشی خود در قسمت باکس، میتوانید اطلاعات کامل گوشی خودرا ببینید.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اگر گوشی شما قابلیت شارژ وایرلس را نداشت،آیا راهی است که بتوان آن را به شارژر بی سیم تبدیل کرد؟

ترفند شارژ وایرلس گوشی های قدیمی

شما میتوانید با یک سری از لوازم جانبی این مشکل را بر طرف کنید.همچنین بهتر است بدانید که آداپتور های شارژر وایرلس یونیورسال به گوشی شما امکان شارژ به صورت بی سیم را میدهد.این آداپتور ها توسط درگاه های کابل میکرو یا لایتنینگ متصل میشوند .حتی بعضی از قاب های گوشی هستند امکان شارژ وایرلس را برای شما فراهم میکنند.

آداپتور های وایرلس دارای دو نوع خارجی و داخلی موجود میباشند.آداپتور های داخلی در قسمت پشت گوشی در داخل بدنه قرار دارد اما نوع خارجی آن به بخش بیرونی گوشی متصل میشود.مشخص است که نوع داخلی این شارژر ها بهتر است