5 نکته مهم درمورد ویژگی های انواع هدفون روگوشی که باید بدانید و راهنمای خرید

هدفون ها در دو نوع روگوشی (on ear) و دور گوشی (over ear) تولید می‌شوند. نوع on ear بالشتک های آن روی لاله گوش و مدل over ear دور گوش قرار می‌گیرد. تفاوت این دو در اندازه آنهاست و اغلب مدل روی گوش تاشو هستند و قابلیت جابجایی راحت ترین دارند. چون بالشتک های هدفون دور گوش یا روی آن قرار می‌گیرد به اندازه هندزفری های تو گوشی (in ear) نمی‌تواند صدا را ایزوله نمی‌کند. احتمال عدم تناسب با سر و یا گوش را دارند. اما چون داخل گوش قرار نمیگیرند امکان مشکلات و بیماری های گوش را کاهش می‌دهند و بی سیم و قابل حمل هستند. برای شناخت انواع هندزفری و هدست و خرید هدفون مناسب خود می‌توانید مقاله معرفی 5 مدل هندزفری را مطالعه کنید.

خرید هدفون های بی سیم و باسیم

5 نکته مهم درمورد ویژگی های انواع هدفون روگوشی که باید بدانید و راهنمای خرید | هدفون بی سیم و باسیم

هدفون ها به دو صورت بی‌سیم یا باسیم هستند اما امروزه بیشتر هدفون‌ها هم باسیم است و هم بی‌سیم. منظور از بی‌سیم این است که با بلوتوث به دستگاه متصل می‌شود و هدفون باسیم با جک AUX. اما بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که هردو امکان را داشته باشد.

خرید هدفون پشت‌بسته

مقاله 5 نکته مهم درمورد ویژگی های انواع هدفون روگوشی که باید بدانید و راهنمای خرید | هدفون بی سیم و باسیم

هدفون‌های پشت بسته مناسب برای کسانی‌است که می‌‎خواهند صدای اطراف کاملا ایزوله شود و اطرافیان صدای پخش‌شده از هدفون را نشنوند و یا بالعکس شما صدای اطراف را نشنوید. این دسته از هدفون باکیفیت بالایی صدای اطراف را ایزوله می‌کنند.

خرید هدفون پشت باز

مقاله 5 نکته مهم درمورد ویژگی های انواع هدفون روگوشی که باید بدانید و راهنمای خرید | هدفون پشت باز

هدفون‌های پشت باز برعکس هدفون‌های پشت بسته‌اند و صدای اطراف را می‌شنوید و کاملا ایزوله نمی‌شود. صدا را بطور طبیعی با صدای محیط اطراف گوش ‌میدهید و این برای افرادی مناسب است که علاقه به گوش دادن به موسیقی به این شکل هستند. توجه داشته باشید که اگر در محیط های شلوغ به موسیقی یا رادیو گوش می‌دهید و یا مکالمه می‌کنید پیشنهاد می‌شود که از این مدل هدفون ها استفاده نکنید.

باتری

اگر مدت زمان زیادی از هدست استفاده می‌کنید حتما به مدت روشن ماندن آن توجه کنید. بستگی به کیفیت و قیمت هدفون این مدت زمان متفاوت است. معمولا این بین 7 تا 15 ساعت باتری را نگه می‌دارند و در برخی موارد دیگر حتی تا 20 ساعت به بالا هم هستند.

کیفیت صدا

اگر بسیار به گوش دادن موسیقی با کیفیت صدای بالا اهمیت می‌دهید هنگام انتخاب و خرید هدفون به این نکات توجه‌ کنید:

  • محدوده فرکانس: محدوده فرکانس شنوایی برای انسان بین 20 تا 20 هزار هرتز است. پس زمان خرید هدفون مشخصات درج شده روی هدفون محدوده فرکانسی بین همین بازه باشد.
  • قطر درایور: همانطور که گفتیم درایور در قطرهای مختلفی است که به دو نوع روی گوش و دور گوش تقسیم‌بندی شده‌اند. هرچه قطر درایورها بیشتر باشد صدا با وضوح و کیفیت بیشتری پخش می‌شود.
  • آمپدانس: مقداری که هدفون در برابر جریان ورودی از آمپلی فایر مقاومت می‌کند را آمپدانس می‌گویند. آمپلی‌ فایر به دستگاهی گفته‌‌می‌شود که کیفیت صدای خروجی دستگاه پخش کننده صدا را افزایش می‌دهد. میزان آمپدانس در هدفون از 8 اهم شروع می‌شود که در برخی مدل ها 25 اهم و در برخی دیگر که حرفه‌ای تر هستند به صدها اهم می‌رسد.
  • قابلیت حذف نویز