چرا حافظه گوشی پر می شود؟ راه حل آن چیست؟

این روزها گوشی‌های تلفن همراه فضای ذخیره بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما با این حال در بعضی مواقع با پرشدن حافظه تلفن همراه مواجه می‌شوید. این پرشدن حافظه برای فیلم‌ها، تصاویر، موسیقی وغیره است. اما در بعضی مواقع مشکل از زیاد بودن فایل‌های ما در گوشی نیست و ممکن است فکر کنید که مشکل از ویروسی شدن تلفن همراهتان باشد. اما دلیل اصلی این مشکل از کجاست؟ چطور می‌توانیم این مشکل را حل کنیم؟ حافظه‌های تلفن همراه در چند سال اخیر نهایتا 64 گیگابایت بود. امروزه این مشکل تا حدودی برطرف شده به‌ طوریکه تلفن همراه با حافظه زیر 32 و 64 گیگابایت به ندرت پیدا می‌شود. اکنون میزان حافظه داخلی گوشی ها از 128 گیگابایت تا 512 گیگابایت می‌باشد. پس حالا با افزایش میزان حافظه مشکل از فایل‌های موجود در گوشی نیست.

پر شدن حافظه داخلی گوشی با فایل‌های شخصی

چرا حافظه گوشی پر می شود در صورتی که فایل های گوشی خالی است؟ دایان کالا

در ابتدا برای رفع این مسئله باید پوشه‌هایی که فایل‌های شخصیتان وجود دارد را بررسی کنید که پر شدن حافظه به آن دلیل نباشد. برنامه‌های شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ و غیره فضای زیادی را اشغال می‌کنند. نیاز است که پوشه‌های مربوط به این برنامه‌ها را بررسی کنید و فایلهای اضافی را حذف کنید. پوشه‌های مخفی در مدیریت فایل ها وجود دارد روی بیشتر بزنید و نمایش فایل های مخفی را انتخاب کنید.

استفاده از فضای ذخیره سازی اینترنتی و انتقال به کامپیوتر

یک راه حل این است که از ذخیره‌سازی اینترنتی انجام دهید. کافیست که برای هر برنامه فضای ذخیره سازی مربوط به آن را پیدا کنید و همیشه به آنها دسترسی دارید. مثلا برای تصاویر می‌‌توانید از GOOGLE PHOTOS که مقدار آن نامحدود است و برای واتس اپ از GOOGLE DRIVE استفاده کنید. فضای ذخیره سازی های دیگری مثل Dropbox ،One Drive ،Google Drive ، MEGA هم بهره ببرید. یک راه کار ساده دیگر انتقال فایل‌ها و داده ها به کامپیوتر یا لپ تاپ است. اما یک مشکلی که پیش می‌آید فضای آن محدود است وهمیشه به آن دسترسی ندارید. در صورتی که در انتقال فایل به مشکل خوردید مقاله ۵ نکته مهم عدم اتصال تلفن همراه به کامپیوتر را مطالعه کنید.

بررسی کنید که چه فایلی فضای بیشتری را اشغال کرده

برخی از گوشی ها این امکان را به شما می‌دهند که بدانید کدام فایل بیشترین فضا را اشغال کرده است. گوشی‌های اندروید این ویژگی را دارد. اما باز هم همه‌ی جزئیات را نشان نمی‌دهد. به قسمت تنظیمات (setting) > محل ذخیره (strong) بروید و میزان آن را مشاهده کنید. تمام برنامه‌های اضافی و نصب نشده را حتما پاک کنید.

حافظه پنهان برنامه‌ها را پاک کنید

اکثر برنامه‌ها حافظه پنهان دارند. مثلا یک برنامه 10 مگابایتی ممکن است 100 مگابایت از حافظه را پرکند. این موضوع را کمی بالاتر به آن اشاره کردیم. به عنوان مثال برنامه‌ای مثل تلگرام یا واتس اپ عکسی را ارسال و یا دانلود می‌کنید را در یک پوشه ذخیره می‌کند و یکی از دلایل اصلی پر شدن حافظه است. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

  1. وارد تنظیمات (setting) موبایل شوید.
  2. Apps & notifications و All apps را باز کنید.
  3. برنامه‌های بزرگتر را باز کنید و روی strong بزنید.
  4. حالا روی clear cache بزنید.
  5. می‌توانید داده‌های برنامه پاک کنید اما مطمئن شوید فایل های مهم پشتیبان تهیه کرده باشید.

استفاده از کارت SD

چرا حافظه گوشی پر می شود در صورتی که فایل های گوشی خالی است؟ سایت دایان کالا

درصورتی که نمی‌توانید فایل‌های خود را حذف کنید و می‌خواهید دسترسی سریعی به آنها داشته باشید کارت SD بهترین گزینه برای شماست. کارت SD یک کارت حافظه جانبی برای تلفن همراه است که بسته به میزان حافظه‌ای که نیاز دارید می‌توانید خریداری کنید. برای راه اندازی آن کافیست:

  1. کارت SD را وارد کنید.
  2. روی setup (نصب) کلیک کنید.
  3. Use as internal stronge و یا استفاده به عنوان حافظه داخلی را انتخاب کنید.
  4. کارت فرمت می‌شود Move now یا Move later را انتخاب کنید.