گلس پرایوسی (privacy) چیست؟ چه کاربردی دارد؟

برای همه‌ی ما این موضوع پیش آمده‌است که در یک مکان عمومی مثل اتوبوس یا مترو درحال چت یا انجام کارهای خصوصی در تلفن همراهمان هستیم و کسانی که در اطراف ما هستند به گوشی ما نگاه می‌کنند. این کار شاید درحالی که یک چت معمولی داشته باشیم ضرری برایمان نداشته باشد. اما اگر ما درحال انجام یک کاری باشیم که اطلاعات مهمی مثل اطلاعات شخصی و یا اطلاعات بانکی در آن باشد این مسئله جدی‌تر می‌شود. به این کار که افراد به تلفن همراه کسی دیگر نگاه می‌کنند اصطلاحا Visual Hacking یا هک دیداری گفته می‌شود. یک راه حل عالی برای جلوگیری از این اتفاق استفاده از گلس پرایوسی است.

گلس پرایوسی (privacy) چیست؟ چه کاربردی دارد؟ | تصویر موبایل

گلس صفحه نمایش پرایوسی (حریم خصوصی) چیست؟ چه کاربردی دارد؟

گلس حریم خصوصی (پرایوسی) به منظور جلوگیری از هک دیداری تولید شده‌است. این محافظ صفحه نمایش همانند یک صفحه نمایش معمولیست و تنها با نگاه کردن به آنها نمی‌توانید به راحتی این دو را از هم تشخیص دهید. این گلس دو کارایی بسیار مهمی دارد.

  1. محافظت از صفحه نمایش تلفن همراه شما.
  2. زاویه‌ی‌دید گوشی شما را محدود می‌کند.

ویژگی محافظت از صفحه نمایش را گلس معمولی هم دارد اما چیزی که آن را از دیگر گلس‌ها متمایز کرده، محدود شدن زاویه دید و ضد جاسوسی بودن‌است. نحوه کار آن به‌ این صورت است که از یک میکرولایه که تکنولوژی بسیار جالبی‌است استفاده می‌شود که راستای عبور نور به آن به‌صورت مستقیم باشد و یا در زاویه‌های تند مثل 30، 60 و90 درجه انجام شود. با این کار افرادی که در کنار شما هستند فقط یک صفحه‌ی مشکی می‌بینند. یک نکته جالب درمورد این محصول این‎‌است که آن را با نام‌های متفاوتی مثل گلس پرایوسی، محافظ نمایش حریم شخصی، گلس ضد جاسوسی، ضد فضولی و غیره می‌توانید در بازار بیابید.

کدام گلس‌ پرایوسی بهتر است؟

این محافظ صفحه نمایش هم انواع متفاوتی دارد. شما برای انتخاب بهتر گلس باید به چند نکته مهم توجه کنید تا بهترین انتخاب را متناسب با نیاز خود تهیه‌کنید.

گلس پرایوسی (privacy) چیست؟ چه کاربردی دارد؟ | تصویر گلس پرایوسی
  1. Micro Louver (میکرو لوور): هنگام خریدحتما توجه کنید که گلس تکنولوژی میکرو لوور را داشته‌باشد. این تکنولوژی موجب‌می‌شود که با وجود داشتن ویژگی‌های یک گلس پرایوسی، کیفیت صفحه نمایش را پایین نمی‌آورد. اما محافظ‌های نمایش دیگری هم در بازار موجود‌است که با قیمت پایین‌تر فروخته می‍‌شود اما روی کیفیت صفحه نمایش آن تاثیر منفی می‌گذارد.
  2. دوطرفه یا 4 طرفه: گلس‌های دوطرفه هنگام در دست گرفتن فقط از سمت چپ و راست می‌تواند صفحه نمایش شما را حفظ کند. 4 طرفه می‌تواند از هر چهار طرف صفحه نمایش را حفظ کند.
  3. گلس حرارت دیده با قابلیت پرایوسی: این گلس‌ها حرارت دیده‌هستند و از نظر مقاومت در سطح بالایی قرار دارند. با داشتن قابلیت پرایوسی گزینه بسیار مناسبی‌هستند.
  4. زاویه دید: زاویه دید این گلس‌ها باید روی زوایای تند مثل 60 درجه باشد تا زاویه دید بیش از اندازه بزرگ نباشد تا افراد در کنار شما نتوانند تلفن همراه شما را ببینند.

در ادامه به مزایا و معیب این گلس خواهیم پرداخت تا بتوانید تصمیم بگیرید که این گلس برای شما مناسب است یا خیر.

مزایا

  1. حفظ حریم شخصی مخصوصا اگر شما با مترو و اتوبوس رفت و آمد دارید و یا مدام درحال خرید اینترنتی و وارد کردن اطلاعات شخصی هستید.
  2. هنگامی که شب از آن استفاده‌می‌کنید نور تلفن همراه شما موجب اذیت دیگران نمی‌شود.
  3. محافظ بسیار خوبی برای جلوگیری از ترک، شکستگی، خش و غیره بر روی صفحه نمایش گوشی‌است.
  4. این محافظ‌ها دارای فیلتر نور آبی هستند. نورهای آبی موجب اختلال در خواب‌می‌شوند.

معایب

  1. این گلس‌ ها به‌دلیل ضخیم‌تر بودن نسبت به گلس های معمولی، وزن بیشتری هم دارند که باعث می‌شود کمی سنگین‌تر شدن موبایل‌شود.
  2. همچنین موجب کاهش 1 یا 2 درجه‌ای نور صفحه نمایش شوند و هنگامی که زیر نور خورشید از آن استفاده می‌کنید و یا فیلمبرداری می‌کنید شما را کمی آزار دهد.
  3. اگر از گلس های غیراصل استفاده کنید، مجبور می‌شوید که نور صفحه را بیشتر کنید زیرا غیراصل بودن آنها باعث کاهش شدید نور صفحه نمایش شده و شما مجبور به افزایش نور آن شوید. این موضوع موجب زودتر خالی شدن شارژ باتری گوشی‌می‌شود.
  4. بیشتر کردن نور گوشی ممکن است باعث داغ شدن گوشی و صفحه آن شود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید می توانید مقاله دلیل داغ شدن صفحه نمایش گوشی را مطالعه کنید تا علت را پیدا کنید.